Annons

Annons

Alltid trött? Här är 3 nya tips för superenergi!




Annons


Glöm power-naps och att alltid vara trött. Allt handlar om att förbättra din sömnkvalitet och sova så gott du bara kan när du väl sover. Resultatet? En helt ny energi!

1. Ta ett bad innan du lägger dig
Ett riktigt varmt bad, eller i brist på badkar, en het dusch får din kroppstemperatur att stiga för att sedan dippa till en lägre temperatur – att temperaturen sjunker hjälper dig att falla in i djupare sömn. Det allra mest effektiva är att ta en kall dusch eller ett kallt bad, för att genast sänka kroppstemperaturen, men det känns förmodligen inte särskilt lockande.

2. Vakna vid exakt rätt tidpunkt
Det finns (såklart!) en app som ska hjälpa dig att vakna pigg. Den här smarta väckarklockan använder sig av en rörelsesensor för att upptäcka vilken sömnfas du befinner dig i under natten. När du sover som lättast väcker den dig, vilket får dig att känna dig mycket piggare direkt när du vaknar. Många som har testat den här appen menar att det är viktigare att vakna vid rätt tillfälle i sömncykeln, än att ha sovit i många timmar. Prova dig fram med appen och upptäck ditt sömnmönster, och hur många timmar du behöver för att känna dig pigg. Funkar både på Iphone och Android.

3. Ät något fett- och proteinrikt
För att undvika blodsockerdippar och förebygga trötthet och hunger när du vaknar, kan det hjälpa att äta något som tillför extra protein och fett precis innan du kryper till sängs. Det ska inte vara en jättemåltid, utan något mindre, som till exempel toast med jordnötssmör? Yes, det är ett hälsotips! Okej, du vill inte ha vitt bröd? Jordnötssmör på grovt bröd eller på en bit selleri går också bra – eller ta lite kesella och bär.

Sover du oroligt?
Forskare har funnit ett samband mellan låga magnesiumnivåer och nattliga uppvaknanden. Om du brukar sova oroligt, prova att äta magnesiumtillskott, det kan mycket väl vara lösningen.

Läs även:
Sju tips för att förebygga stress och utbrändhet
11 tidiga tecken på att du riskerar att bli utbränd
Därför bör du äta mer choklad om du är stressad

Av: Karin Nordin
Foto: IBL


Annons


Annons



Laddar