Annons

Annons

BMW fälls för sexualiserande reklam med Gigi Hadid




Annons


"Can you keep eyes on Gigi?" lyder BMW:s slogan för bilmärkets nya reklam med Gigi Hadid, som har fällts för att vara könsdiskriminerande.

Reklamen för BMW M2 med Gigi Hadid i huvudrollen har fällts för att vara könsdiskriminerande. Klippet inleds med att supermodellen, iklädd en snäv röd klänning och höga klackar, sätter sig i en av lyxbilarna. Därefter kör hon snabbt vid sida av fyra andra bilar, till texten, ”Can you keep eyes on Gigi?”, det vill säga, ”Kan du hålla ögonen på Gigi?”.

Sveriges Kvinnolobby anmälde reklamfilmen och hävdar att den är objektifierande och sexualiserande. De menar också att Gigi Hadid används som blickfång för att sälja bilen, skriver Dagens Media.

gigi hadid bmw reklam

BMW:s reklam med Gigi Hadid har fällts för att vara könsdiskriminerande.

”Det är dessutom irrelevant för produkten att hon bär kort klänning och höga klackar”, skriver Sveriges Kvinnolobby.

Reklamen fälldes som könsdiskriminerande eftersom Reklamombudsmannen anser att framställningen av Gigi inte har någon direkt koppling till marknadsföringen av en personbil.

Se reklamen här nedanför – vad tycker du?

Foto: BMW


Annons


Annons



Laddar