Annons

Annons

Sov bättre med sömnforskarens bästa tips




Annons


Markus Jansson Fröjmark, psykolog och docent i psykologi vid Stockholms universitet ger sina bästa råd för dig som vill sova bättre och få mer energi.

1. Skapa en stabil dygnsrytm
Gå upp och gå och lägg dig vid ungefär samma tidpunkter, även på helger. Det hjälper kroppen att veta när det är dags att vara sömnig eller pigg.

2. Varva ner på kvällen
Hitta en rutin eller ritual som ”stänger av” dagen. Se till att göra dagsaktiviteter innan du varvar ner så att du inte ligger och tänker på saker i sängen.

3. Sluta bingetitta på tv-serier
Undvik att kolla på teve eller prata om semesterplanerna i sängen.

4. Ligg inte och vrid dig
Testa att gå upp om du inte har somnat efter 15-30 minuter, istället för att ligga och vrida dig. Gå upp ur sängen och lägg dig när du känner dig sömnig igen.

När är det dags att söka hjälp?
Ett par sömnlösa nätter är inget att oroa sig för. Men om du haft sömnbesvär under en längre tid (tre till sex månader) eller om du känner att din vardag påverkas negativt för att du inte är utvilad, så bör du ta kontakt med en vårdcentral. Det finns hjälp att få!

Läs även:
7 tips för att lättare slappna av på semestern
Alltid trött? Här är 3 nya tips för superenergi
11 tidiga tecken på att du riskerar att bli utbränd av all stress

Foto: IBL


Annons


Annons



Laddar